Stick to Sports: The Places We Play
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Stick to Sports: The Places We Play

An afternoon in the collection: Led by Didier Morelli

By Centre Canadien d'Architecture (CCA)

Date and time

Friday, May 2 · 2 - 4pm GMT-4

Location

Canadian Centre for Architecture

1920 Rue Baile Montréal, QC H3H 2S6 Canada

About this event

  • Event lasts 2 hours

At the CCA, our collection is a source of ongoing conversation—an archive that encourages reflection and new insights. On Friday, February 21st, we invite you to join us for an afternoon with Didier Morelli as he leads a small group through a thoughtfully curated selection of objects from the CCA collection. Each of these items tells its own story, offering a unique perspective on architecture and design. Didier’s selections will reveal how, when viewed together, they inspire fresh ideas and deepen our understanding of the field.

This thematic session will focus on the relationship between sports and architecture, leisure or recreation and the built environment, and games and the places that structure them. Specifically, it employs the CCA collections, archives, and libraries to see how athletics and play, from the birth of the modern Olympic movement in the late 19th century to the rise of 1980s skateboarding counterculture into a mainstream sport in the 21st century, have contributed to and determined the shaping of cities, the transformation of the countryside, and the establishment of public policy pertaining to urban development and gentrification. Using an intersectional approach to draw connections between models for the 1936 Olympic complex in Germany, sketches of Le Corbusier’s unrealized Olympic Stadium for Baghdad in the 1950s, and holdings cataloguing the unfolding of Roger Taillibert’s now-iconically-controversial Montreal Olympic Stadium for the 1976 Games and its legacy since then, the session will connected past and present sporting events and activities as sites of complex and conflicting power relations, social dynamics, and monumental visionary architecture.

We look forward to welcoming you to this thoughtful and enriching experience.


This event will be held in English. It will take place in the study room and is free of charge, but space is limited, so RSVP is required. Admission to the museum is included with your registration.

If you have any questions, please contact 514-939-7002 or write to public@cca.qc.ca


Didier Morelli is a curator, performance and art historian, cultural critic and visual artist. His Fonds de recherche du Québec—Société et culture (FRQSC) Postdoctoral Fellowship, which he holds at Concordia University and the Canadian Centre for Architecture (CCA) examines how second-wave feminist performances subverted urban functionalism by imagining alternate modes of embodiment in Montreal and Toronto during the 1970s. Previously the associate editor at Espace art actuel, his writing has also been published in Art Journal, CTR: Canadian Theatre Review, C Magazine, CBC Arts, Esse Arts + Opinions, RACAR, Spirale, and TDR: The Drama Review. Morelli will be the curator of the 2026 MANIF, the Quebec City Biennial, which is titled “Briser la glace / Splitting Ice."


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Au CCA, notre collection est une source de conversation continue — un archive qui encourage la réflexion et de nouvelles perspectives. Le vendredi 21 février, nous vous invitons à nous rejoindre pour un après-midi avec Didier Morelli, qui guidera un petit groupe à travers une sélection d'objets soigneusement choisis de la collection du CCA. Chacun de ces objets raconte sa propre histoire, offrant une perspective unique sur l'architecture et le design. Les choix de Didier révéleront comment, lorsqu'ils sont vus ensemble, ils inspirent de nouvelles idées et approfondissent notre compréhension du domaine.

Cette séance thématique se concentrera sur la relation entre le sport et l'architecture, les loisirs ou la récréation et l'environnement bâti, ainsi que les jeux et les lieux qui les structurent. Plus précisément, elle utilise les collections, archives et bibliothèques du CCA pour examiner comment l'athlétisme et le jeu, depuis la naissance du mouvement olympique moderne à la fin du XIXe siècle jusqu'à l'émergence de la contre-culture du skateboard des années 1980 devenue un sport grand public au XXIe siècle, ont contribué à façonner les villes, à transformer la campagne et à établir des politiques publiques concernant le développement urbain et la gentrification. En utilisant une approche intersectionnelle pour établir des liens entre les modèles du complexe olympique de 1936 en Allemagne, les croquis du stade olympique non réalisé de Le Corbusier pour Baghdad dans les années 1950, et les archives documentant le développement du désormais emblématique et controversé Stade olympique de Montréal de Roger Taillibert pour les Jeux de 1976 et son héritage depuis lors, la séance reliera les événements sportifs et les activités passés et présents en tant que lieux de relations de pouvoir complexes et conflictuelles, de dynamiques sociales et d’architecture monumentale et visionnaire.

Nous sommes impatients de vous accueillir pour cette expérience enrichissante et réfléchie.


Cet événement se déroulera en anglais. Il aura lieu dans la salle d'étude et est gratuit, mais l'espace étant limité, une inscription préalable est requise. L'admission au musée est incluse avec votre inscription.

Si vous avez des questions, veuillez contacter le 514-939-7002 ou écrire à public@cca.qc.ca


Didier Morelli est conservateur, historien de la performance et de l’art, critique culturel et artiste visuel. Titulaire d'une bourse postdoctorale du Fonds de recherche du Québec – Société et culture (FRQSC), qu’il effectue à l’Université Concordia et au Centre Canadien d'Architecture (CCA), il examine comment les performances féministes de la seconde vague ont subverti le fonctionnalisme urbain en imaginant des modes alternatifs d’incarnation à Montréal et à Toronto dans les années 1970. Ancien rédacteur en chef adjoint d’Espace art actuel, ses écrits ont été publiés dans Art Journal, CTR: Canadian Theatre Review, C Magazine, CBC Arts, Esse Arts + Opinions, RACAR, Spirale et TDR: The Drama Review. Morelli sera le curateur de la MANIF 2026, la Biennale de Québec, intitulée « Briser la glace / Splitting Ice ».


Organized by

Le CCA est un centre international de recherche et un musée avec la conviction que l’architecture est d’interêt public. / The CCA is an international cultural and research centre built to promote research and innovation.